zondag 22 november 2009

No man like Superman!

Door: Wout Funnekotter

Mijn grote droom vroeger was om superheld te worden. Heel kieskeurig was ik niet, als Batman of Superman niet kon dan nam ik ook genoegen met de Hulk. Om te oefenen verscheen ik vaak in niks dan een afgeknipte spijkerbroek in de woonkamer als mijn ouders visite over de vloer hadden. Dan stond ik daar te flexen en grommen, wachtend op complimentjes van mijn ouders, waarna ik weer op mijn kamer strips ging lezen.

De laatste jaren heb ik het als fan goed gehad. Superhero films zijn helemaal hip. Van Batman en de Hulk tot Spiderman en Ironman; allemaal kregen ze de Hollywood treatment.

In 2008 wist The Dark Knight een record te zetten voor meest verkochte tickets op de openingsdag. Ik blij, Batman staat namelijk erg hoog op mijn lijst van favoriete superhelden. Groot was dus mijn schrik toen ik vandaag las dat de film 'New Moon' op het punt stond TDK van de troon te stoten.

Na wat snel Google werk was mijn schrik nog groter; New Moon was geen superhelden film. Het gaat hier om een vampier film. Het meest recente product van een schrijfster uit de 'verveelde huismoeder' categorie, waarvan we J.K Rowling natuurlijk al kenden. Auteur Stephanie Meyer claimt dat ze het idee voor de Twilight Saga in een droom kreeg. Volgens mij kreeg ze het idee toen ze ongesteld was en met een box Kleenex naast zich voor de 843e keer haar boxsets van Dawson's Creek en The OC aan het kijken was.

In plaats van te focussen op alle verschrikkelijke toffe aspecten van het vampierbestaan, worden onze scherpgetande vrienden ingezet als actoren in een verhaal wat geïnspireerd lijkt op een slecht tienerdrama en grotendeels opgebouwd is uit boeketromanquotes. Edward en Bella; hij is vampier, zij dom wicht. En hun liefde blijkt onver….*barf*. Dit alles natuurlijk gebaseerd op Youtube trailers, ik heb totaal niet de intentie om deze troep te gaan lezen. Nou vooruit, een paar passages dan. Hold on to your stomach.

"You ... made ... me ... faint," I accused him dizzily."What am I going to do with you?" he groaned in exasperation. "Yesterday I kiss you, and you attack
me! Today you pass out on me!" I laughed weakly, letting his arms support me while my head spun."So much for being good at everything," he sighed."That's the problem." I was still dizzy. "You're too good. Far, far too good."

Dit kickt dus momenteel Batman's ass in de bioscoop. Batman, de playboy miljonair met de bruutste auto ooit gemaakt. De man met de tofste butler ter wereld. De gemaskerde held die er voor zorgt dat de inwoners van Gotham City veilig kunnen slapen. De man an t zijn eigen hightech cave!!met zijn eigen hightech cave!!

"Besides, friends don't let friends drive drunk," he quoted with a chuckle. I could smell the unbearably sweet fragrance coming off his chest."Drunk?" I objected."You're intoxicated by my very presence." He was grinning that playful smirk again."I can't argue with that," I sighed. There was no way around it; I couldn't resist him in anything.

Bah, bah, bah! En dit zou eventueel nog uitgebalanceerd kunnen worden met grote vechtscènes en opengevreten nekken. Knoflook en houten staken. Vampieren die levend verbranden zodra de zon opkomt. Want zo hoort het toch? Nee. Wat gebeurt er als een vampier in Twilight blootgesteld wordt aan zonlicht? "He sparkles like diamonds". Excuse me? Hij doet wat? Ja lieve lezers, kids zullen opgroeien met het idee dat vampieren emotionele lovers zijn die glinsteren in zonlicht. Het is toch zum kotsen.

Ik heb een goed idee voor een nieuwe Hollywood blockbuster. Superman, Batman en Spiderman vormen een team, gaan de Twilight wereld binnen, zoeken de ballen die Edward duidelijk al eeuwen kwijt is, steken ze in de hens en gaan dan op zoek naar dit (http://www.youtube.com/watch?v=vFG9lXc2upQ) soort mensen om ze wakker te schudden.

1 opmerking: